Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej a opłaty za energię bierną
Wyższy rachunek za prąd po zmianie sprzedawcy energii lub po wymianie licznika...
Rys.1. Całkowite opłaty za energię przed i po zmianie sprzedawcy.
W większości przypadków wszystko odbyło się w majestacie prawa, a my jedynie nie zostaliśmy ostrzeżeni przez nowego sprzedawcę energii o możliwych konsekwencjach zmiany sprzedawcy. Najczęściej przyczyną wzrostu rachunków po zmianie sprzedawcy jest naliczenie przez dystrybutora energii (który był naszym dotychczasowym sprzedawcą) opłat z tytułu energii biernej. Zgodnie z Rozporządzeniem taryfowym, odbiorcy z grupy C i G mogą być "w uzasadnionym przypadku" rozliczani za energię bierną, a o tym, który przypadek jest uzasadniony decydują dystrybutorzy. Jest to więc rodzaj kary dla odbiorcy, który okazał się "nielojalny" wobec dotychczasowego sprzedawcy.
Zdarzają się również przypadki, gdy nie zmieniamy sprzedawcy, a dystrybutor wymieni nam licznik energii. Również po tym fakcie mogą pojawić się opłaty za energię bierną.
Co zrobić w takiej sytuacji?
Wydawać by się mogło, że najprościej byłoby zrezygnować z nowego sprzedawcy i wrócić do starego. Niestety nie jest to już tak proste jak zmiana sprzedawcy i wiąże się ze sporymi kosztami. Nowy sprzedawca zapewne zawarł z nami umowę na czas określony, np. 2 lata i zażąda sporego odszkodowania za zerwanie umowy. Dystrybutor natomiast, nawet gdy będziemy chcieli aby znów był naszym sprzedawcą, nie zrezygnuje z naliczania opłat za energie bierną, gdyż są to dla niego dodatkowe dochody.
W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem pozostaje zastosowanie kompensacji mocy biernej. Polega ona na zamontowaniu odpowiednio dobranych urządzeń, które wyeliminują opłaty za energię bierną naliczane przez dystrybutora. Ważny jest prawidłowy dobór urzączenia kompensującego, który zabezpiecza przed poniesieniem zbyt dużych kosztów jego zakupu. W ten sposób rachunki za prąd wrócą do oczekiwanej wartości.
Spis artykułów: